Az EEG biofeedback, más néven neurofeedback az agyi aktivitás visszacsatolása, melyet EEG készülékkel mérünk. Ez egy tanulási folyamat. A célunk, hogy az agyhullámok mintázata megközelítse azt az optimális állapotot, ahol az agyműködés a leghatékonyabb. Általa egy kedvező önszabályozási folyamat érhető el, ami lehetővé teszi a kognitív funkciók fejlesztését is.
A fejre helyezett érzékelők detektálják, érzékelik az agyi aktivitást (agyhullámokat). Ezeket egy számítógép képernyőjén tesszük láthatóvá egy játék formájában:
a rövid animáció a saját agyhullámok működtetése révén kezd el mozogni. Az agyhullámok tudatos befolyásolásával, átalakításával az optimális működést állítjuk be, melynek során hatékonyabbá válik az idegrendszer tanulási folyamata.
Óvodás kortól, (amikor a gyerekek már képesek egy rövid 20 perces videót végignézni) valamint serdülők és felnőttek esetében is eredményesen használható. Mivel ez egy tanulási folyamat, a változáshoz több alkalom szükséges, hatása viszont tartós.
Milyen esetben használható a neurofeedback tréning?
- ADHD/ ADD hiperaktivitás és figyelemzavar csökkentése: a módszer eredményesen alkalmazható figyelemzavar mellett az impulzivitás és hiperaktivitás esetén is
- Viselkedészavarok, beilleszkedési zavarok korrigálása pl düh előfordulásának csökkentése
- Tanulási nehézség
- Stresszkezelési nehézség, alvászavar relaxáció fokozása révén
- Tanulási/munkahelyi/sportteljesítmény fokozása,tehetséggondozás területen:
- Vizsgadrukk-, stresszkezelés, stressztűrés
- Figyelem és koncentráció fokozás
- Memória fejlesztése
- Késleltetett kifáradás, pihenés, relaxáció elmélyítése révén
- Idősek esetében kognitív funkciók fenntartása
Megjegyezendő:
A neurofeedback módszer önmagában nem csodaszer, nem gyógymód, a fejlesztés egy formája, egy eszköze.
Neurofeedback trénerré az válhat, aki megfelelő alapvégzettséggel (orvos, pszichológus, gyógypedagógus) rendelkezik, majd a képzés elvégzése után sikeres elméleti és gyakorlati vizsgát tesz, majd szupervízióban vesz részt.
A készüléknek orvostechnikai tanúsítvánnyal kell rendelkeznie.
Leposa Linda pszichológus, sportpszichológiai szakpszichológus-jelölt
BŐVEBB INFORMÁCIÓ ÉS JELENTKEZÉS ITT
Arns, M., Breteler, M., Strehl, U., & Coeben, A.M.L. (2009). Efficacy of Neurofeedback Treatment in ADHD: The Effects on Inattention, Impulsivity and Hyperactivity: A Meta-Analysis. in Clinical EEG and neuroscience: official journal of the EEG and Clinical Neuroscience Society (ENCS). DOI: 10.1177/155005940904000311.
Corydon, H.(2007). What Is Neurofeedback?, Journal of Neurotherapy: Investigations in Neuromodulation, Neurofeedback and Applied Neuroscience, 10:4, 25-36, DOI: 10.1300/J184v10n04_04.
Fernandez, T., Harare, W., Harmony, T., Diaz-Comas, L., Santiago, E., Sanchez, L., et al. (2003). EEG and behavioral changes following neurofeedback treatment in learning disabled children. Clinical Electro-encephalography, 34 (3), 145-150.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges